Champagne

Bättre sent än aldrig, definitivt applicerbart på detta blogginlägg som kommer handla om min dagstur till Champagne med Sarah och Kalei. (Den skedde i januari, tiden går fort när man har roligt osv.)
 
Turen gick via min skolan, France Langue. Det såg väldigt bra ut på papper, vi skulle åka buss dit, besöka en Champagnetillverkare, äta lunch, besök en till tillverkare och till sist besöka en katedral. Däremellan skulle vi få lite tid att strosa omkring i området. Tyvärr så lät det lite bättre än det var.
 
Första stället vi åkte till var Georges Cartier. Det första vi fick göra när vi kom dit var att se en kort film om historien kring champagnetillverkning i området och just denna specifika vingård. Därefter skulle en guidad tur i källaren var champagnen lagras äga rum. Det som var lite trist med detta var att skolan hade missat att informera om att ALLT var på franska, och enbart så. Ingen som helt guidning på engelska. Det var lite jobbigt för oss tre, som vid den tiden hade läst franska i ca tre veckor. Fattade alltså inte speciellt mycket, men vi såg tusentals dammiga flaskor och en vägg och spännande klotter från folk som hade gjort gångarna. Ett område var målat från golv till tak med massa olika bilder, men det var så mörkt så enda chansen att faktiskt se något var att fotografera med blixt på måfå i rummet och sedan titta på bilderna. Det gick minsann det också. Sedan fick vi prova deras standardchampagne, som också kunde inhandlas för 15 euro per flaska. (75 cl)
 
Mysväder var det också.
     
Flaskor i mängder; Jag, Kalei och Sarah; Butiken; Champagnen
 
 
Vägg och takmålningar
 

Nästa sak på schemat var Lunch. Vi var alla lite nyfikna på vad det skulle vara, i programbladet så stod det nämligen "Free lunch". Toppen tänkte vi, kul att maten ingår i de 60 euro vi redan har betalat för att få åka hit. Den föreställningen orsakade dagens största besvikelse. De menade nämligen inte gratis lunch, utan fri lunch. Vi fick alltså själva välja restaurang eller café att äta på. Köpa maten fick vi också göra själv. Inte en jättestor grej egentligen, men jag tycker det är himla dåligt att skolan att inte kan ordentlig engelska när de till rätt stor del har att göra med elever som knappt har grundläggande franskakunskaper. Missnöjda som vi var valde vi billigast möjliga alternativ och hamnade på McDonalds. Men vi blev mätta och gick och spanade in en maffig katedral i området.
 
Notre Dame de Reims, här har en massa franska kungar krönts
 
Vi slöt sedan samman med gruppen igen för att åka till den andra champagnetillverkaren, Pommery. Här upprepades ovan nämnda procedur med film och guidning enbart på franska, alltså fick jag inte ut så väldigt mycket information här heller. Men det var en betydligt trevligare tur i lugnare takt, dock skedde själva provningen på ett mycket omysigare ställe. Champagnen var även sämre i mitt tycke, men kan hända att jag var leds och fortfarande bitter över lunchbesvikelsen.
 
 
Det sista på dagordningen var att besöka Basilique Saint Remi de Reims. Inte så oväntat så var den jättefin, verkligen jättevacker, i synnerhet på insidan. Väldigt utsmyckad och jag tycker personligen att huvudaltaret till och med är finare än i Notre Dame de Paris. Lite svårt att fånga en så stor och fin kyrka med ett så litet objektiv och så dåliga fotoskills men jag gjorde mitt bästa:
 
 
 
 

Väldigt fint var det. Sedan åkte vi hemåt, vi var tillbaka i Paris vid åtta och bestämde oss för att äta middag ute. Det blev den en av de hittills sämsta restaurangupplevelserna jag har haft i Paris, men det tar vi senare. Eftersom mat är gott och jag gillar att äta så har jag planerat ett litet matinlägg till senare.
 
 

Kommentarer:

1 Anonym:

skriven

Ja, väldigt fint! Och fina målningar också!
Ha det bra!
kram Eva

2 Farmor:

skriven

Fina bilder!
Längtar till Paris, men måste nog inse att min franska inte är tillräckligt bra för att kunna göra sig förstådd på. Visserligen läste jag franska på gymnasiet men det var aldrig tal om att vi skulle prata språket utan det var bara översätta från franska till svenska och vise versa, för att inte tala om all grammatik vi fick pränta i oss.

Kommentera här: