Förra helgen

Förra helgen myste jag! Hade inte planerat något särskilt så på lördag åkte jag till stan och strosade lite. Besökte den svenska godisbutiken i 9:onde, väldigt liten men mysig, och ganska så trevligt med lite svenskt godis. Fransmännen är inte så duktiga på just det, dock är ju det kanske en bra sak. Äter ost istället.
Sedan skulle jag besöka en bakbutik för att handla lite till Lucas födelsedagskalas. Körde standardproceduren och kollade upp närmsta metrostation, vilket var Chateau d'Eau. Ett litet tips om ni ska till det området nångång: Åk inte dit. Så extremt sunkigt område. I princip det enda som finns är skönhetssalonger av olika slag, och någon sorts motsvarighet till klubbar och barers inkastare står på gatorna och skriker och följer efter en och försöker ge en flygblad. Det var väldigt obehagligt, jag gick dessutom fel och var tvungen att gå tillbaka en bit längs samma väg så jag fick gå igenom det två gånger. Det visade sig sedan att bakbutiken låg i ett lite trevligare område, och dessutom närmare en annan station. Men Chateau d'Eau = omysigt. (Ska tydligen finnas riktigt billiga hotellrum där, undrar varför..)

 På söndag skulle Lucas ha sitt kalas (lillkillen fyllde två år häromveckan) och jag gillar att baka så jag sa att jag kunde göra en tårta. Han är en stor bilfantast, så då tänkte jag att en biltåtra kan man väl slänga ihop. Det kunde man.
 
Sockerkaksbotten, fylld med hallongrädde och banan, täckt med någon "solid frosting" (Socker och färgämnen av smaken att döma) och marsipan eftersom frostingen inte räckte till hela. Tydligen uppskattade Lucas den, jag var själv inte med eftersom jag kände att tid för barnkalas är tid att utrymma huset.
 
 
Tog mig istället in till Paris för att njuta av det fina vädret med två vårfräscha tjejer. Vi köpte en flaska vin (som de öppnade åt oss i butiken, i princip alla ställen har en vinöppnare till hands) och en baguette, sedan gick vi och satte oss vid Seine. Väldigt mysigt. En konstigt sak som hände: När vi hade hällt upp vinet i våra klassiga glas (finns att beskåda på bilden ovan) så fanns det en liten skvätt kvar i flaskan. Helt plötsligt så står det en kvinna brevid oss och frågar om hon får ta det. Kommer aldrig sluta förvånas av folk här tror jag. Hon såg inte ut som en hemlös/alkoholist heller, så jag vet inte om det är acceptabelt att göra så. Verkar extremt konstigt eftersom en kompis till mig frågade en fransman om en cigarett, och han frågade då henne om hon hade pengar. Nåväl, hon fick det sista vinet och vi myste på ett tag till och när solen började gå ner så sa vi hejdå och åkte åt våra olika håll. En väldigt mysig helg!
 

Kommentarer:

1 Maria:

skriven

Vilken fin tårta! Va duktig du är! Och mysigt låter det med dina andra aktiviteter. Hoppas du har tid att göra liknande med farmor, Eva och mig när vi kommer till Paris i slutet av maj.
Kramar

2 Eva:

skriven

Instämmer med Maria, det var en jättefin tårta! Och du verkar ha det bra! Vi syns i maj. Kram

Kommentera här: