Student igen

Idag har jag åkt in till Paris helt själv för min franskakurs. Det gick väldigt bra, men jag känner ju till Paris tågsystem sedan tidigare och jag visste precis vart jag skulle så det skulle inte uppstått några problem. När jag kom upp från metron blev det däremot lite problem, min skola ligger på en sidogata som är ganska liten och därför inte finns med på nästan några kartor. Jag chansade och gick efter en gata jag trodde det var på. Jag hade givetvis fel och fick fråga efter vägen, men innan jag hann vända om så blev JAG stoppad och två vilsna tjejer frågade mig om vägen. Hyfsat nöjd, första dagen i Paris och jag ser inte totalt vilsen ut.
 
Efter lite om och men lyckades jag hitta till skolan, men då får jag veta att det inte är där jag ska vara utan på kontoret som ligger några kvarter bort. Bra att de talade om det innan. Jag gick dit, skrev in mig och betalade kursavgiften samt fick lite information om kursupplägget. Sedan fick jag springa tillbaka till skolan för att hinna till lektionen, som egentligen hade börjat tre minuter innan jag gick från kontoret. Eftersom jag var sen så visste jag att jag skulle avbryta lektionen när jag kom, inte så kul. Tyvärr så hade min grupp bytt klassrum med en annan grupp så när jag kom och knackade på så var det inte ens min lektion jag avbröt, så då fick jag gå och avbryta en till för att kunna börja. Härligt.
 
Vi är sju stycken i min klass, tre från USA, en från Spanien, en från Portugal, en asiat av hittills okänt slag och jag. De verkar trevliga, men vi hann inte prata speciellt mycket utöver forcerade konversationer på stapplande franska där vi berättade vad vi heter, var vi kommer ifrån osv. Själva undervisningen var sådär, läraren pratade nästa bara på franska, vilket jag absolut är för, dock kanske man ska göra det lite mindre i en nybörjargrupp. Men jag hade ju inga böcker eller något, och jag hade missat en lektion så det kan ju hända att det var det som fick mig att känna mig inte så lite vilsen. Återkommer om några veckor.
 
En sak som jag redan nu vet kommer vara bra är att kursen jag går är ett "Discovery Program", vilket innebär att jag har två språklektioner per vecka och en lektion som går ut på att lära känna Paris genom att åka till olika ställen, både turistställen och dit fransmännen själva går. Det ska bli jättekul!
 
Imorgon ska jag vara själv med Lucas för första gången, spännande att se hur det går. Vi är ju kompisar nu i alla fall, han är generös med sina dreggeldrypande pussar. Gulle.
 
Bonne nuit!

Kommentarer:

1 Hanna S:

skriven

Du kommer säkert in i språket ganska snabbt så det blir lättare med undervisning på franska. Men oflyt med början på dagen!

2 Jens:

skriven

I'll follow you my friend! Je vais lire votre blog servilement!!!!!!! (GOOGLE TRANSLATE)

3 Hebron :

skriven

Kul att det fanns en asiat till!

Svar: Hahaha dör........
agneserika.blogg.se

4 Märta:

skriven

Haha classic ^

5 Emelie:

skriven

Synd att det blev så problematiskt. Hoppas det utvecklar sig till det bättre! Saknar dig!

6 Faster Maria:

skriven

Jätteroligt att höra hur du har det!

Kommentera här: