22 januari

Har begått mitt standardmisstag, att tro att så fort man lämnar Sverige så är det varmt. Så är inte fallet, men det lär jag mig visst aldrig. Jag tog med mig en vår/höstjacka i tron att det skulle hålla sig kring några plusgrader första veckorna och sedan bli varmare och varmare. Inte då, de senaste dagarna har vi haft MINUSGRADER på nätterna, även på dagarna ibland och SNÖ. Hallå, vad hände med 13 grader varmt som de hade hela december?
Som tur är så har Märta (ungefär) samma storlek som jag, så jag har fått låna en av hennes vinterjackor under dessa kylans dagar. Håller tummarna för att det snabbt blir varmt, Märta berättade att de hade varit på en grillfest i slutet av mars förra året, då var det 20 plusgrader. (!!!) Inget ont om snö, men här blir det slask innan man hinner blinka och det kan även göra så att tågen strular, alltså två jobbiga saker. Men det är fint en stund.
 
 
Annars händer inte speciellt mycket, dagarna går väldigt mycket på rutin. Jag trivs jättebra med Märta och Christophe och jag tycker jättemycket om barnen, men särskilt stimulerande är det inte. Det är däremot franskakursen som går bättre och bättre, idag har jag pratat lite med grannarna när jag var ute med Lucas. Jag fattar fortfarande nästan ingenting när de pratar, men jag lyckades i alla fall förmedla att jag är från Sverige och dålig på franska, samt förstå när de frågade ifall vi har mycket snö i Sverige. Progress - indeed!
 
Min lärare blev förresten alldeles förstörd när hon fick veta att i princip alla som går kursen pratar engelska eller något annat språk än franska hos sina familjer. (De flesta är anställda för att prata ett annat språk med barnen) Hon tyckte det var hemskt och sa att vi inte kommer lära oss nånting. Vi får väl se.
 
Hoppas allt är bra därhemma, puss och kram!

Kommentarer:

1 Hanna S:

skriven

Grymt roligt att lära sig språk! Jag är lite ledsen över att jag glömmer bort tyskan mer och mer. Jag tror nog att du lär dig franska bättre i frankrike än om du hade pluggat det i Sverige även om du inte pratar franska med familjen :)

Kommentera här: