Skolan

Om två dagar är min första termin i skolan slut. Det har gått jättesnabbt och jag är väl inte så förvånad över det. Dagarna i sig går inte jättefort, men när de är förbi så känns det som att de var hur korta som helst.

Men iallafall. Jag tänkte berätta lite om hur skolan är här. Jag vet inte hur mycket jag har sagt tidigare, men något nytt ska jag väl kunna komma på.
Schemamässigt ser alla dagar likadana ut, 2x70 min lektion, 40 min rast, 70 min lektion, 40 min rast och 70 min lektion igen. Det är bara lektionerna som varierar. Vi läser sex ämnen och har varje lektion tre gånger i veckan. Rena semestern säger jag, och tänker på Nv-matte fem dagar i veckan.
Om det var nån smart person som insåg att sex ämnen tre gånger i veckan inte går jämt ut med lektionsfördelningen som jag beskrev ovan så är det för att vi bara har två lektioner på torsdag. Slutar 11.20, tackar för det :)
Vi har bara prov i slutet av varje termin, och inte i alla ämnen. De ämnen som ger OP-poäng(jag vet inte riktigt vad det är, men det är nånting med universitet ialalfall..) har prov, men de lättare/mer praktiska ämnena har inte alltid det.
Jag hade bara prov i Matte och Hospitality. Jag pluggade inte till något av dem, men jag blev ändå godkänd med god marginal. Det känns mycket bra.
En annan sak som känns mycket bra är att jag har A i Multimedia. Min lärare upplyste mig igår eftersom alla lärare som har utbytesstudenter måste fylla i papper och grejer om hur det går för oss.
Det är lite underligt att jag klarar mig så pass bra, för jag anstränger mig inte särskilt mycket. För jag får ju ändå inget för det i Sverige.
Annars är det annorlunda med skoluniform(Igår var typ bäst! Men det var vissa som ändå hade sin uniform på sig. :S)  och att man kallar lärarna 'Sir' och 'Ms' oavsett egentlig titel.
Det känns också som att det är svårare att få Mvg här. Eller kanske inte eftersom jag fick det. :S 
Jag vet inte.

Kommentarer:

1 ulla:

skriven

Jätteroligt att läsa om din skoldag. Du får massor av erfarenheter som är till nytta för dig i sverige.

Tänk om jag varit ung??

Kram

2 Hanna:

skriven

för tillfället har de flesta av oss sju matte lektioner i vecka. Matte diskret två gånger och matte C fem. -.-

Kommentera här: