Cape Tribulation



I går var jag till Cape Tribulation som ligger norr om Cairns. För er som inte vet vad det är så är det den enda platsen i världen där två världsarvslistade saker möts, nämnligen stora barriärrevet och Daintree rainforest. (Som är den äldsta i världen har jag för mig) Fint var det iallafall, även om vädret var ganska dåligt. Långa vita stränder och massa regnskog. Tyvärr så kunde man inte bada eftersom det fanns risk att stöta på båda krokodiler och 'box jellyfish' eller nåt sånt, de är iallafall maneter med långa giftiga tentakler. Tack men nej tack!
Vi såg dock varken krokodiler eller giftiga maneter, men däremot en vidrig snigel. Stor och svart var den. Jag skrattade åt Caity (Min värdmammas kusins dotter) som skrek och sprang när hon fick syn på den. Fast den var inte fin.
Jag hittade en liten krabbklo som var jättecool så jag tog den.
 I övrigt så togs en sanlös mängd av oerhört fula bilder på mig. Så typiskt. Det är därför ni bara får se en bild på stranden.

Kommentarer:

1 Hanna:

skriven

Vad härligt det låter, nu blev jag lite deprimerad. Här är det bara grått!

2 Pappa:

skriven

Vilken tur stt ni inte badade, kollade på wikipedia. Klippte lite därifrån:



Box jellies can be found in Australia, the Philippines, Hawaii, Vietnam, and many other tropical areas. Box jellyfish are extremely venomous and can kill humans.



Håll dig till duschen så slipper man maneter.

3 Emelie:

skriven

Kubmaneter är inte snälla så bada inte med dem :( Man blir inte så snygg av att röra i deras tentakler, blev ärrad av nån dokumentär jag såg en gång. Inte bra.

Det där med vita stränder lät däremot väldigt lockande :) Här är det bara vitt, inga stränder.

4 anna:

skriven

det är ju ändå de där små maneterna som är farligast. irukandjin. typ nån cm stora och finns i australien så klart. mysiga kompisar du har där^^

Kommentera här: