Port Douglas: Fullversionen

I söndags åkte vi alltså till Port Douglas, och som sagt var det en av de bästa dagarna hittills.
Vi steg upp klockan sex på morgonen för att vi skulle hinna i tid för att äta frukost med fåglarna. Man får en jättebra frukost buffe som man äter med halvtama fåglar som skuttar/flyger/vaggar runt. Det var hur mysigt som helst, fast vi inte hade så mycket fågelsällskap. Eller det kanske var bra egentligen med tanke på var de kan ha varit, men de var ju inte vilda fåglar så. De flesta var inte skygga, en andliknande fågel sökte igenom min väska och tuggade på Teresas jacka och jag blev nästan skalperad av en kakadua. Den flög precis över mitt huvud och jag blev jätterädd. I övrigt hände inte så mycket intressant, men det var en kul grej att göra. Och frukosten var som sagt jättebra!

Sedan gick färden till djurparken som omgav fågelrestaurangen. Eller det är väl inte riktigt som en djurpark eftersom djuren i princip går lösa och man kan köpa mat och mata dem och så.
 Där ville jag och Vanessa ialalfall hålla i en koala, vilket vi också gjorde. Det var ganska trevligt, men det var parningstid och då har hanarna en speciell(väldigt stark) doft som de gnuggar av på träden. Det stack lite i näsan. Men det var så värt! Koalor är söta.
Efter det så gick vi runt och kikade på de andra djuren. Det fanns en Cassowary(väldigt sällsynt jättestor fågel), extremt många varianter av fåglar, diversekängurusorter, krokodiler och emuer. Och trädkängurur! Som jag för övrigt inte riktigt fattar grejen med, Isabel och Teresa är extremt fachinerade av dem. Visserligen är de svåra att få syn på, men ändå.
Kunde inte ens ta nån bild på det, för den bara satt där, på alldeles för långt avstånd.
Jag gillade kängururna bäst iallafall.
Efter detta så for vi in till själva staden för att titta lite på marknaden. Det var inte så mycket med det, ganska likt vilken marknade som helst förutom att vissa sålde aboriginkonst och man kunde köpa färska tropiska frukter.
Jag fick frågan om jag var amerikan av en försäljare, jag sa "Nej, jag är från Sverige." Svaret på det var ganska otippat: "Jaja, det är samma sak. Rikt land, fattiga männsikor."
Men eftersom just den här färsäljaren gjorde jättefina nämnhalsband så blev han förlåten och jag köpte ett. Samma försäljare sa också att svenskar och danskar är väldigt exotiska för resten av världen. Och väldigt snygga sa han också. Jag blir alltid så ställd när folk säger det, för vad svarar man liksom?

När det närmade sig eftermiddag så bar det iväg mot stranden. Det var så efterlängtat, när jag tänkte mig Australien så tänkte jag ju att jag skulle bo vid kusten och hänga på stranden jämt. Det här var första gången och jag har varit här i mer än tre månader. Det är lite irriterande med dessa kubmaneter dock, för de är tvugna att skärma av en liten del för att man ska kunna bada där. Avskärmningen gör tyvärr att vågorna nästan försvinner, vilket är lite sorgligt eftersom det är halva grejen med att bada i havet. Det var iallafall jättevarmt i vattnet, och det var alldeles blått.

Sedan åkte vi hemåt, gjorde bara lite stopp på olika utsiktsplatser. Dagen avslutades med strips på en strand nära Cairns. Denna dag blir nog ganska svårslagen. Eller inte när jag tänker efter, jag ska ju fira nyår på en båt i Sydney Harbour.

Och för att ni gillar bilder:

   
Den nyfikna anden, Pelikan och en Cassowary.

 
Hälsa på Aussiedjur! :)

 
Four Mile Beach och hatt från marknaden.



Finaste namnhalsbandet som jag köpte. Han stod och gjorde dem medans man väntade, det tog sådär fem minuter!!


På en utsiktsplats. Jag gillar den här bilden. :)

Kommentarer:

1 Henke:

skriven

So? Jag ska fira nyår under norrskenet. Det du! ...argh.

2 Mamma:

skriven

Vad kul med bilder! Den sista var jättefin. Vi får väl göra om den trippen när vi kommer =)

puss&kram

3 Anonym:

skriven

Jätteroligt med bilder. Vi hade gärna varit där!

hälsningar

4 Emelie:

skriven

Nu blir jag avis igen. Du verkar ju ha hur kul som helst där borta! :)

5 Mia:

skriven

Helt fint :D Älskar din klänning ;)!



Helt coolt att hålla i en koala när jag har läst att vilda sådana typ för av en hjärtattack om man rör dem xD Saknar dig..!

6 Hanna:

skriven

Jättekul med bilder! Cassowarys verkar jättecoola, aldrig sett sånna tidigare. Utkiksplats bilden var också riktigt häftig! Sen är jag lite avis på ditt halsband också :P



7 Tilda:

skriven

Gud vilken fin bild <3

8 Elisa:

skriven

Jaa, den sista bilden var verkligen jätte härlig!!:D

9 Märta:

skriven

så jäkla mysig bild den där sista. looks good! ;P hoppas du har det grymt där nere nu ;)

Kommentera här: