Tokyo

Nu är jag på flygplatsen i Tokyo. Resan hittills har gått helt smärtfritt. :)

Från London till Stockholm hade jag fönsterplats, och fick sitta brevid ett trevligt par från Kanada. De hade rest runt lite Europa och frågade lite om utbytesåret och så. Mannen hade tydligen varit i Cairns, det var dock lite svårt att höra vad de sa, men han verkade vara positiv om det. :P Heathrow gick också bra, när jag kom av planet höll jag nästan på att kissa ner mig, mitt plan skulle gå 15.45 och min mobilklocka var 15.41 och jag var inte ens på rätt terminal.
Men som tur var så var det bara tidsskillanden som skojade med mig, jag hade en hel timme på mig. Jag följde skyltarna och åkte med nån sorts tunnelbana och kom fram till min gate i god tid.
Jag kände mig inte lite världsvan och cool när jag gick omkring ensam på Heathrow och lyckades hitta rätt. :p

På tal om ensam(eller inte ensam..) så såg jag några STS:studenter på Arlanda, de åkte med samma Londonplan som jag, men de hade med sig två stycken ledare som tillochmed åkte med dem till London.. :O
Jag hade ju också kunnat få assistans, men det hade ju bara varit på Arlanda som ju är den lättaste delen.

Flygningen från London till Tokyo gick också bra, fast den här gången satt jag brevid två japaner som inte kunde engelska, men de kunde nicka våldigt entusiastiskt. Så det var den sortens kommunikation jag fick använda mig av om jag vill ta mig ut i gången. (Fönsterplats igen. :))
Det var tillochmed god mat på flyget, och jag brukar verkligen inte gilla flygplansmat.
Kyckling och ris med grönsaker, nån Ris a'la Malta-grej till efterrätt och så te/kaffe och en cholkadbit. Dock så fick jag kaffe fast jag bad om te, men det var rätt gott ändå.
Frukost fick vi också, engelsk kolesteroltallrik med ägg, korv, svamp och tomat, en fluffig hallonyoughurt(den var god!) och grapefruktjuice. Jag trodde juicen var apelsin, så jag öppnade den och var inte beredd på den beska smaken, så mitt minspel kan ha varit ganska underhållande. :P

Flygplatsen är hur fin som helst, jag kan nog klara av att underhålla mig här fram tills 20.55 då mitt plan går. Lokal tid alltså, klockan är ungefär tolv här.
Jag sitter förövrigt brevid en syrebar. Hur ofta ser man sånt i Sverige? Jag hade också ganska roligt på toaletten (oj, hur fel lät inte det där, haha :P), för den var utrustad med ett par specialfunktioner som var ganska skrattframkallande. Till exempel så kunde man sätta igång ett fejkat spolljud så att eventuella ljud man själv gjorde listigt kamouflerades. Som en upplysning så lät det inte som att man spolade. Eller vad sägs om en extra stark 'deodorising scent'? Jag skrattade en bra stund. xD
Något som kan tilläggas är att det tog mig ett par minuter att klura ut hur man skulle spola, för det var verlkligen inte tydligt på något sätt. Men även det löste sig, så nu är det bara att vänta.
Vad mer finns att berätta? Jo haha, jag var tvungen att växla lite pengar till yen för de tog inte kort eller andra valutor, en hudring gav 1438 yen. Sedan skulle jag då skaffa mig internettillgång. I all min förvirring lyckades jag då växla min fula(den var inte fin...) 1000-sedel till småmynt. Så nu har jag ett kuvert med massa små yenslantar. Det ska bli roligt att köpa mat sedan. :)

Det kommer bli jobbigt att skriva utan åäö, jag har hållit på och kopiera och klistra in från gamla inlägg. Det är jobbigt, men jag hatar själv att läsa om det står med a och o istället. :P Jag anstränger mig för er! ;)

Vi hörs!

Kommentarer:

1 Pappa:

skriven

Hi mate!

Strunta i att det inte finns å,ä,ö, när du är "hemma" i cearns så tror jag att du kan använda din egen dator. jag tror du har möjlighet att koppla uppp dig trådlöst med den. Regn hemma i Vittangi men jag tror det är övergående.

Be careful out there! Puss

2 Emelie:

skriven

Jag är rätt imponerad över att du är så världsvan och cool på dina resor ;) Jag blir helt sanslöst stressad och förvirrad på flygplatser, det hela hade slutat med att jag suttit på Heathrow och grinat i ett år istället. Nog för att jag hellre hade suttit på flygplatsen i Tokyo, den verkade lite speciell :P Kanske borde installera ett fejkat spolljud på min egen toalett... Underhållande var det iaf.

Vi kanske borde avskaffa å, ä och ö här i Sverige. Det hade definitivt underlättat när man åker utomlands (även jag har provat på att blogga därifrån och kopiera/klistra in, det är ett gissel).

3 rova:

skriven

nånå, hur kan du bli så stressad av att vara på såna ställen emelie :P det är ju bara ett nytt ställe man varit på förrut.. en flygplats :P

Btw. en full engelsk frukost har max 500kcal om den är slarvigt gjort(storkök) och 300-350kcal om man är noga ;) det tål att tänkas på. en muffin med latte har över 800 :O

Men ang. åäö så om du har dator med word eller annat skrivprogram och binda en annan knapp med de bokstäverna :P lite klurigt. haha.

Men hoppas det är trevligt dära, och säkert varmare.

4 anna:

skriven

vad är en syrebar? blev förvirrad..

5 Henke:

skriven

Man satana vad kul det verkar vara, nu fick jag lust att åka till Tokyo. Hade det varit jag så hade jag försökt delta i aktiviteterna på syrebaren of course! ... Jag hade dött innan jag hade varit i Australien.



Än en gång; fan vad kul! :D

6 rova:

skriven

syrebar är bar" rel="nofollow">http://en.wikipedia.org/wiki/Oxygenbar fanns ingen svensk sida, men verkar roligt. Men onödigt, doftsatt syre, högre procent syre än luft :P har som ingen mening tycker jag :P och denna kommntar blev jag lite snurrig av men hoppas man förstår :P

7 hanna:

skriven

Haha, japaner är bra konstiga xD.

Men på vissa ställen har de ju så usel luft att det kanske känns nödvändigt med extra syre, typ i Peking, inte hade väl någon av idrottarna där haft något emot att andas in lite doftsatt syre i stället för smog och skit... men lite onödigt ändå kanske.



Men skit i å,ä och ö. Visst är det lite jobbigt, men klart värt det för att få veta vad du har för dig, den som inte orkar läsa är inte tillräkligt intresserad.

8 kajsa:

skriven

Hej =)

Huh man blir ju inte måttlig avundsjuk :D haha jag kan se dej traska omkring där, och jag säger att det är en bra syn inte som en bortsprungen valp eller något =) Mååste fråga om ngn ännuu har kommit och frågat dej om hjälp eller något annat? :D

ha det bäst puss

9 Agnes:

skriven

Emelie: Bra med fejkade spolljud hemma! :) Fast gör dem så att de låter riktiga :P



Rova: Sluta veta allting. ;)och tangentproblemet löste sig förövrigt :)



Henrik: Jag vill också åka dit. Och se annat än flygplatsen! :)



Hannabanana: Det är nog till stor del så, men det var typ värst spaet där, man kunde få massage och allt. Så jag tror det var för stressade affärsresande eller nåt.. :P



Kajsa: Haha, nej ingen har frågat mig om vägen..Men en kille gav mig 300 yen.. :P

10 rova:

skriven

haha, menmen. var på tv för en vecka sen så jag visste det av en slump :P

Kommentera här: