I speaking good english, yes?

Nu ska jag ta mig tid att uppdatera er på vad jag har gjort sedan jag kom hit. Jag har skaffat en egen adapter så jag slipper snylta på Teresas :)

Lördag:
Jag kom till Carins flygplats vid fem på morgonen och där var man tvungen att fylla i ett formulär om allt man hade med sig, för Australien har jättestränga regler. Det var bl.a. om man hade med sig mat, växter, jord eller saker av trä. Lite onödigt kan tyckas, men de vill verkligen bevara sin natur/kultur/nånting.
Efter att ha tagit mig igenom tullen utan att bli stoppad eller få väskan genomsökt  (dock trodde en kille att jag var från Singapore när han kontrollerade mitt pass, men vi vet ju alla hur likt det är... :PInte för att det hade nåt med saken att göra, men ändå.)gick jag till ankomsthallen, där skolans homestay-coordinator Suzanne väntade på mig. Hon är verkligen jättesnäll och trevlig. Vi åkte till hotellet där hon hade bott och hämtade henns son och hans kompis(också väldigt trevliga) som hade varit på en konsert och sen gick vi för att äta frukost. Det mesta var stängt så vi hamnade på McDonalds av alla ställen. Men det mättade iallafall.
Sedan bar det av till Atherton, vi var tvugna att köra över ett berg så vägarna var verkligen slingriga. Tur att jag inte har åksjuketendenser säger jag bara. Eller är höjdrädd. :P
Framme i Atherton så åkte vi till min värdmammas hus. Det ligger verkligen fint!
MItt rum är också väldigt fint, jag har två stora fönster, en jättefin säng och en rymlig garderob. Jag ska ta lite foton
senare. :) På hela huset och omgivningarna också.
I ett desperat försök att hålla mig vaken så körde vi (Jag, Isabel och Teresa (värdmamma och värdsyster)) ut till en sjö och gick en 6-kilometersrund i regnskogen. Det var fint och jag tog några fina bilder.
Men det hjälpte tyvärr inte mig att hålla mig vaken, så när vi kom hem så gick jag och la mig och sov i tre timmar. Jag klev upp igen vid fem och då hade de tre dåvarande gästerna kommit tillbaka. Ett tasmanskt par och en amerikansk man, alla jättetrevliga de också. (Det känns som att ordet trevlig kommer att missbrukas grovt i denna blogg.) Vi grillade på kvällen och jag åt en äkta australiensisk steak. Det var gott, men den var jättestor.

Söndag:
På söndag så var vi ute hela dagen, det var jattefint väder hela dan. Vi åkte och tittade på fyra vattenfall och ett träd, the Curtain Fig Tree, det är helt överväxt av nånting som jag inte kommer ihåg vad det heter och bilderna därifrån blev inte heller bra så mer om det en annan gång. (Vi planerar att åka tillbaka)
Vattenfallen var iallafall jättefina, trots att det är torrsäsong. Finns väl inte så mycket mer att säga, förutom: bilder kommer :)

Idag:
Idag var jag iskolan och fick en rundtur (synd att jag inte minns hur jag ska gå), mitt schema (synd att jag inte fattar hur jag ska läsa det) och skaffade min skoluniform (synd att det inte är så ful som jag trodde, för det är värre.)
Alla är verkligen jättetrevliga (Jag veeet, men vilket ord ska jag använda?), och det är en mycket mer avspänd och vänskaplig stämning, speciellt mellan lärare och elever men också mellan lärare och lärare, än det är i Sverige.

Ämnena som jag ska läsa är Matte, Engelska, Modern Historia, Mulitmedia. De förstår ni nog vad det är, men sedan var det två till som kan vara obekanta:
Outdoor Education: Det påminner om Idrott, man utövar sporter ibland men man har massa utflykter, camping, kanotpaddling och forsränning också.
Hospitality:Det är inte som det låter, att man lär sig att vara gästvänlig. Eller på sätt och vis, det är som hemkunskap fast med serviceinriktning så man lär sig att laga mat och baka, plus att man lär sig servera och sådant.

Det var rätt svårt att välja ämnen, det fanns mycket jag ville prova(Legal Studies, Art and Crafts, m.m..), men man läser bara sex ämnen.

Och så rubriken ja.
På skolan idag så frågade min student-coordinator Helen mig hur min engelska var. Innan jag han svara så sa både Isabel och Suzanne att den var helt fantastik. Samma sak sa den Amerikanska kvinnan som var här ihelgen.
Den är alltså där för att jag är en dryg och skrymtsam jävel. ;) Eller åtminstone en nöjd sådan. :P

--------------------------------------------------------------------------------------
Bara som en upplysning så är tidskillnaden ca 9 timmar, klockan är kvart i sju här. På kvällen, så vi är nio timmar före.

Kommentarer:

1 Kajsa:

skriven

Hej Agnes =)

Asit kul att läsa din blogg =)

Fyyyfan vad roligt ja vill också vara där :)

Du måste ha extra kul, lite för mig också!



Ha det bäst pusshejs

2 Pappa:

skriven

Hej Agnes!

Sitter här alldeles ensam på parken så jag hade lite tid att slå ihjäl så jag tittade in hos dig.

Jag är nyfiken på om ni fick tag på några råttor/opossum och hur dom smakade? Vilken sorts kött var det som serverades, den Australienska steaken?

3 Harriet:

skriven

Hej Agnes!

Vad kul att vi också får hänga med på ett hörn på din resa! Idag är det faktiskt strålande väder här också och nu har det ju varit minst fem fina dagar den här sommaren. Om jag är avundsjuk på dig och det klimat du vistas i? Ja. Men inte missunnsam :) Ha det så jätte bra! Kram från Harriet.

4 Hanna:

skriven

Trevligt är ett bra ord, missbruka det så är jag inte ensam. :P

Ser fram emot bilderna, speciellt på skoluniformen. ;)



5 Märta:

skriven

Snäll, kanske? :p Väntar på bilderna! (:

6 Agnes:

skriven

Hanna: Bilder på skolunformen kommer snart. (När helvetet fryser till is..)

7 Emelie:

skriven

Agnes, det är fler än Hanna som är nyfikna på din skoluniform :D

Kommentera här: